Vispasaules uzņēmējdarbības nedēļā – pieredzes stāsti un diskusijas

2 years ago 3263
ARTICLE AD BOX

Vispasaules uzņēmējdarbības nedēļā - pieredzes stāsti un diskusijasDaina Zalamane00:00 / 05:03

Latvijas uzņēmumi Covid-19 pandēmijas dēļ saskārušies ar daudziem izaicinājumiem. Daži ierobežojumu dēļ nevarēja strādāt, citiem bija jāseko izmaiņām preču un pakalpojumu pieprasījumā, kā arī jāpārorganizē darbs, lai izvairītos no darbinieku masveida saslimšanas.

Uzņēmums "Balticovo" ir lielākais olu un olu produktu ražotājs Ziemeļeiropā. Uzņēmuma valdes loceklis Toms Auškāps pastāstīja, ka pandēmijas pirmajā vilnī pieprasījums pēc olu produktiem sabiedriskajā ēdināšanā un viesnīcās samazinājās par 80–90%. Divu mēnešu laikā pieprasījums daļēji atjaunojās, bet izmaiņas turpinās gan eksporta, gan vietējā tirgū.

"30% no mūsu realizācijas ir Latvija, pārējo mēs eksportējam, ap 70% uz vairāk nekā 20 valstīm. Bet viennozīmīgi mājas tirgū mēs jūtam vislabāk. Šajā mājsēdē mēs jūtam arī kritumu olu patēriņā, kaut kādas izmaiņas pārtikas grozā ir noteikti. Ārpus Latvijas ir salīdzinoši stabili, bet pusotra gada laikā mēs esam sajutuši, ka ekonomika mainās, ka tirgi aizvien vairāk uzmanību pievērš vietējiem ražotājiem, lai atbalstītu grūtā brīdī savējos. Un tas, protams, ir radījis virkni izaicinājumu," stāstīja Auškāps.

Uzņēmēju pieredzes dienās jau piedalījušies ap 400 uzņēmēji. Šogad pasākumu rīko "Swedbank". Uzņēmumu pārvaldes vadītājs Lauris Mencis pastāstīja, ka visi pasākumi šogad notiks attālināti. Tiem varēs sekot līdzi bankas "Facebook" lapā. Pieredzes dalīšanās sesijās piedalīsies 30 uzņēmēji.

"Gan dažāda lieluma uzņēmumi, gan dažādas attīstības cikla uzņēmumi, gan arī dažādu nozaru uzņēmumi, tā kā šeit ir, no kā izvēlēties. Kādam varētu likties, ka šeit ir risks par biznesa idejas noskatīšanu vai nokopēšanu. Un tās bija bažas, kad mēs šo iniciatīvu uzsākām. Bet diezgan ātri šis mīts tika apgāzts.

Bieži viens tas ir kaut kāds ļoti praktisks jautājums – kā tikt galā ar mārketingu, cilvēkresursu vadību, efektivitāti.

Otra lielā aktivitāte būs vairākas publiskās diskusijas kopā ar partneriem un uzņēmējiem par tādām tēmā kā ilgtspēja, biznesa tehnoloģijas, e-komercija un tāds mazāk pētīts jautājums kā Latvijas uzņēmēja gēns," stāstīja pasākuma rīkotāju pārstāvis.

Uzņēmēju dienās vairākus gadus piedalījies un ar savu pieredzi dalījies "Balticovo" valdes loceklis Auškāps. Viņš uzsvēra, ka liels uzņēmums var mācīties arī no maza uzņēmuma.

"Mēs esam stāstījuši par mūsu procesiem, veiksmēm un neveiksmēm, kļūdām, darba organizāciju, par ražošanas procesiem, par ekonomikas aprites principiem, par iepirkumiem – par lietām, kuras pietiekami universāli noder arī citās nozarēs. Šie procesi ir ļoti līdzīgi, un es domāju, ka arī liels uzņēmums no maza var daudz ko iemācīties – vai tā būtu cilvēku vadība, vai sinerģiju meklēšana ar citiem uzņēmumiem. Manuprāt, vienmēr ir veselīgi pārskatīt, ko tu dari iekšpusē, ko tu pērc ārpakalpojumā, tāpēc reizi gadā būtu jāpārskata jebkuri procesi un jāizvērtē to lietderība," stāstīja Auškāps.

Viens no "Swedbank" partneriem uzņēmēju pieredzes dienu veidošanā ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra(LIAA). LIAA Biznesa inkubatoru departamenta direktore Laura Očagova pastāstīja, ka uzņēmēju pieredzes stāsti bieži vien citus uzņēmējus interesē vairāk nekā vienkārša lekcija. Uzņēmēji arī paši kļuvuši atvērtāki un labprāt dalās ar pieredzi.

"Visvairāk uzņēmēji dalās savā pieredzē, produktu uzsākot eksportēt uz citām valstīm, un dalās ar saviem kontaktiem. Ja kādam uzņēmējam ir grūti uzrunāt kādas izplatītāju ķēdes pārstāvi, tad caur biznesa inkubatoru uzņēmēju tīklu viņi ļoti bieži atrod vajadzīgos kontaktus. Piemēram, Jelgavas biznesa inkubatorā ir uzņēmums, kas pirmajā pandēmijas vilnī veidoja savu internetveikalu, lai tirgotu savu produkciju. Tas aicināja arī pārējos biznesa inkubatora uzņēmējus iesaistīties šajā platformā un tirgot arī savu produkciju.

Mūsdienās uzņēmumi sapratuši, ka viens nav cīnītājs un mēs ļoti daudz varam mācīties viens no otra. Pirms kāda laika uzņēmēji nelabprāt dalījās publiski ar savām neveiksmēm, bet tagad tā neveiksme ir vienkārši jauna, vēl viena pieredze," norādīja LIAA pārstāve.

Visas nedēļas garumā internetā varēs sekot līdzi gan uzņēmēju pieredzes stāstiem, gan diskusijām. Uzņēmēji tiek aicināti sociālajos tīklos ar tēmturi "#Biznesaklišķis" arī dalīties ar nelielu stāstu par jauna produkta, pakalpojuma vai idejas rašanos un biznesa uzsākšanu. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Read Entire Article