Meklēšanas forma

Nelielas lietusgāzes 8 °C Lēns vējš, 4.7 m/s no ZR
Piektdiena, 2019. gada 20. SeptembrisVārda dienu svin: Guntra, Ginters, Marianna

Tornī apskatāmi līniju meistara Ilmāra Blumberga zīmējumi

Ilze Knusle
No šodienas līdz 28. februārim Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcas tornī apskatāma scenogrāfa un mākslinieka Ilmāra Blumberga zīmējumu izstāde «Venēcijas motīvi». «Šī ir pirmā Ilmāra Blumberga izstāde Jelgavā. Man ļoti gribējās jelgavniekiem parādīt augstvērtīgu mākslu, un Ilmāra darbi tādi nenoliedzami ir. Tā nav tikai skatīšanās uz zīmējumiem – tā ir katra individuāla un asociatīva saruna ar mākslas darbu, un Svētās Trīsvienības baznīcas tornis šādai divsarunai, tuvībai ir vispiemērotākā vieta,» norāda Jelgavas Mākslinieku biedrības vadītājs Māris Brancis.

Zīmējumu izstādei «Venēcijas motīvi» iedvesmu I.Blumbergs (1943–2016) guva Venēcijā, kur 2004. gadā San Ludoviko baznīcā bija apskatāma mākslinieka personālizstāde «Lūgšana par redzēšanu». Tolaik mākslinieks dzīvoja netālu no Lielā kanāla un, cik vien atļāva laiks, skicēja un fotografēja. Daļa Venēcijā gūto iespaidu apkopota vērienīgajā izdevumā «Venēcijas grāmatas», kas nāca klajā 2006. gadā. Izstādē tornī apskatāmi gan darbi, kas iekļauti šajā izdevumā, gan darbi, kas palikuši ārpus tā.

«Ilmārs ir cilvēks, kurš māk vilkt līnijas. Viņam atlika uzvilkt vienu līniju, un tur jau bija telpa un citi lielumi. Ilmāram tas padevās, bet es nezinu, kas tas ir. Es varētu vilkt līnijas kaut 55 reizes, bet man nekas no tā nebūtu,» mākslinieka unikalitāti ieskicē M.Brancis. Viņš uzsver, ka I.Blumberga darbi ir ļoti smalki, dziļi un pieprasa no skatītāja pieslēgties asociatīvā līmenī. «Lai gan šie darbi ir tapuši, iedvesmojoties no Venēcijas, šīs izstādes tēma ir pavisam cita – par cilvēka lielumu, cilvēka veidošanos un tuvību ar kaut ko augstāku,» norāda Jelgavas Mākslinieku biedrības vadītājs.

Izstādē apskatāmi 30 zīmējumi. I.Blumbergs savos darbos izmantojis dažādus paņēmienus – tušas līnijas, grafiku, balto krāsu, pludinājis, berzējis. «Viņam ir ļoti interesanta pieeja – izmērcējis un pēc tam izžāvējis papīru, uz kura pēc tam zīmējis,» papildina Jelgavas keramiķe Mārīte Djačenko, kura ar I.Blumbergu kopā mācījusies Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā. Izstādē «Venēcijas motīvi» dominē pelēkā, melnā un baltā krāsa, ir nedaudz sarkanā un zelta krāsas. Interesanti ir tas, ka māksliniekus vairākus savus darbus «apzīmogojis» – viens no zīmogiem ir paša mākslinieka ar viņa iniciāļiem.

Jāpiebilst, ka I.Blumbergs daudziem labāk zināms kā scenogrāfs – viņš 1972. gadā absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļu, iegūstot scenogrāfa specialitāti. Bijis viens no ievērojamākajiem novatorisko tendenču pārstāvjiem 20. gadsimta 70. gadu latviešu scenogrāfijā. «Ilmāram un viņa domubiedriem tolaik bija pavisam citādāks skatījums uz dekorācijām – viņuprāt, tās ir kas vairāk nekā tikai telpa,» piebilst M.Brancis, par I.Blumberga augstāko pilotāžu scenogrāfijā nosaucot operu «Aīda» Latvijas Nacionālajā operā, kas pirmizrādi piedzīvoja 1998. gadā. I.Blumbergs bijis arī grafiķis, grāmatu ilustrators, veidojis arī skulptūras, monētu dizainus, nodarbojies ar foto un kino mākslu.

I.Blumberga zīmējumu izstādi «Venēcijas motīvi» rīko Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs sadarbībā ar «Blumberga Fondu». Izstāde Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcas tornī būs apskatāma līdz 28. februārim.

Foto: Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs

Galerija

Viedokļi

Pievienot komentāru